Final Haberi:TAŞIDIĞINIZ KANIN HANGİ GRUP OLDUĞUNU GERÇEKTEN BİLİYOR MUSUNUZ ?


Erciyes üniversitesi  öğrencisi Mehmet Kaplan uzun 0 kan grubuna sahip olduğunu sanıyordu ancak  bir gün  Kan tahlili yaptırdığında kan grubunun 0 değil de  Bombay kan grubu  olduğunu öğrendi. Bombay fenotipi dünyada ender ,Türkiye de ise kayıtlı 15 kişide bulunuyor.Bombaylı kişi her gruba kan verebilirken kendisi kana ihtiyaç duyması halinde ise  Bombay olmayan başka birinden kan alamıyor.Kaplan  şimdi kaza yapmaktan korktuğu için çok sevdiği motorunu satılığa çıkardı.

Bombay  hastalık değil
 Erciyes üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Biyoloji bölümü 4.sınıf öğrencisi Mehmet Kaplan, (22) damarlarında dolaşan kanın,dünyada ve Türkiye de ender rastlana Bombay kan grubu olduğunu 22 yaşında öğrendi.Çok ender  görülen bu kan grubu mensupları kendi kan gruplarını bilmiyorlar.Bombay kan grubunu  taşıyanların sayısı dünyada yaklaşık 25 bin kişi civarında ve 1 milyonda 4 kişide rastlanıyor.Bombay  bir hastalık değil,dünyada ender rastlanan  fenotip bir kan grubu,kişinin kana ihtiyacı olmaması halinde hiçbir risk taşımıyor.
 Bombay olduğunu düzenli bağışında bulunmasaydı  öğrenemeyecekti
Kaplan Bombay olduğunu nasıl öğrendiğini şöyle anlatıyor ''Bombay olduğumu öğrenmeden önce  düzenli olarak kan bağışında bulunuyordum  ancak sürekli kan grubum değişik çıkıyordu önceleri anlam veremedim ve üzerinde durmadım"  Ancak daha sonra Kaplan'a kan merkezinden telefon geliyor ve acil olarak kan merkezine uğraması  gerektiği söyleniyor  ve  kan merkezine gittiğinde kendisinin doktorlar tarafından dünyada ender rastlanan Bombay kan grubuna sahip olduğu anlatılıyor.Kaplan adını daha önceden hiç duymadığı bu kan grubuna sahip olduğunu öğrendiğinde üzüldüğünü ifade ederek:''iyi ki sürekli kan veriyordum yoksa bunu öğrenemeyecek ve almam gereken tedbirleri alamayacaktım'' diyor                
Tedbir için motorunu satıyor
Bombay kan grubu olduğunu ilk öğrendiğinde şaşırdığını söyleyen Kaplan:" Biyoloji okumama rağmen böyle bir kan grubun olduğunun bile farkında  değildim.Hocalarımla konuştum biraz bilgi aldım,kendimce araştırmalar yaparak  sürekli tedbir alarak yaşamam gerektiğini anladım.Bundan dolayı bir kan merkeziyle anlaşıp kendi kanımı  depolamam gerektiğini  düşündüm  ancak her ihtimale karşı kaza yapmamak için çok sevdiğim  motorumu satmak zorunda kaldığımı da anladım ve üzüldüm çünkü sürekli tedbir alarak yaşamak zor'' diyor.
''Bombaya sahibim ama şimdiye kadar kaza yapmadığım için şanslıyım''
Kaplan Bombaylı olmasına rağmen şimdiye kadar ehliyetine yazan kana ihtiyacı olmadığı için kendisini şanslı hissediyor .Kaplan iki yıl önce aynı kan merkezinden ehliyet için kan tahlili yaptırdığını sonucunda 0 kan grubu çıktığını ve iki yıldır ehliyetinde sıfır yazan kan grubuyla  motor kullandığını ifade ediyor.şanslı olduğunu düşünmesinin nedenini ise,  motor kullanmanın diğer araçlara göre  daha tehlikeli olmasına rağmen şimdiye kadar hiç kaza yapmamış ve kana ihtiyaç duymamış oluşuna  bağlıyor.
Dava  açmaya hazırlanıyor
Kaplan kendisini  şanslı hissederken diğer yandan ise sitem ederek  sözlerine  şöyle devam ediyor:" Şanslıyım çünkü eğer kaza yaptıktan sonra  kana ihtiyaç duysaydım,hastahanede bana ehliyetimde yazan kanı verirler ve kan uyuşmazlığından dolayı belki de ve şimdi hayatta olmazdım,üstelik neden öldüğümü kimse bilmeyecekti. ''Benim hayatımın bir önemi olmalı ve insan sağlığı bu kadar basite alınmamalı eğer alınıyorsa da bunun bir  bedeli  olmalı.Bu nedenle bilinçli bir genç olarak hukuki yoldan hakkımı  aramayı düşünüyorum''diyor.
 Nedeni tam olarak bilinmiyor
Erciyes Üniversitesi hematoloji bölüm daire başkanı Prof.Dr.Bülent Eser,ender rastlanan ve daha önce birçok insanın adını dahi duymadığı Bombay kan grubu ile ilgili şu bilgileri veriyor:"Bombay ilk olarak Hindistan'da tespit edildi ve Hindistan'daki Bombaylı kişi sayısı dünyaya göre daha fazla. Bunun nedenini ise henüz bizde bilmiyoruz.''dedi
Prof Dr. Eser'e göre;normalde yapılan kan testlerinde alınan örneklerin bilinen kan gruplarından A,B,AB veya 0 olarak nitelendirildiğini ve alınan örneğin bu kan gruplarından birisi ile uyumlu olduğunu belirtirken Bombay kan grubunun hem anne hem babada bulunan ''h'' geninin çocuğa geçmesiyle meydana geldiğini söylüyor.
 Taşıdığınız kan grubuyla ilgili kesin bilgi sahibi olun
Bombay'ın bir hastalık olmadığını belirten Eser Bombay kan grubuna sahip kişinin her gruba kan verebildiğini ancak kendisinin Bombay olmayan başka birinden kan alamayacağını söyleyerek sözlerine şunları ekliyor:"  Bombay kan grubuna sahip kişilerin bir çoğu taşıdığı kandan habersiz olarak yaşıyorlar. ''Şimdiye kadar kan testi yaptırmamış kişilerin en kısa zamanda taşıdıkları kan grupları hakkında kesin bir bilgi sahibi olması gerekiyor.''dedi
               

0 yorum:

Yorum Gönder